Különlegesség
Egy igazán különleges nyomatot szeretnék megmutatni ezúttal. A napokban kérdeztem az egyik közösségi oldalon, miről szeretnétek olvasni. A legtöbben a különlegességekre vagytok kíváncsiak. Ebben a cikkben olvashattok egy kicsit a festékekről, a grafikákról és miután ez a munka most készült el, a napi aktualitás is érvényes. Joggal merül azonnal a kérdés, hogyan lehetséges ennyi minden egy munkában? A válasz egyszerű vagy legalábbis annak látszik: minden összefügg mindennel.
Lássuk szépen sorban az összefüggéseket. Nem egy tanfolyami anyagot adok itt közre, tehát nem megyek bele különösebben a részletekbe és technikai megoldásokba. De szeretnék egy igazán szép és különleges megjelenést biztosító megoldást bemutatni.
A feladatom a felületből kidomborodó, 3D arany színű nyomat készítése egy különleges szállodai ajándékutalványra. A nyomat vastagságát nem lehet, nem szabad a papír domborításával elérni. Tehát szükség van egy olyan festékre, ami a nyomás során illetve száradás után is jelentősnek mondható vastagsággal bír. Sőt tulajdonképpen "csak" egy színtelen lakk kell, amibe a színezéket be tudom keverni.
Jelentős rétegvastagságot adó szitát kell készítenünk, amit több módon is elő lehet állítani. Az egyik lehetőség az úgynevezett kapilláris film. Gyorsan, egyszerűen használható és a nyomat kitűnő lesz. Ezzel szemben megy azonban, hogy csak nagy tekercsben kapható és enyhén szólva is drága. Tehát marad a szita építése, rétegről rétegre. Vagyis a szitaszövetre nem egy, hanem több réteg fotoemulziót kell felhúzni. No ekkorra már több buktató is felmerült. Kezdve a szitaszövet kiválasztásánál, hiszen számolnunk kell az arany szinezék szemcseméretével, aminek illik átmenni a szövet nyílásain. Ez egy vastagabb szövetet jelent, így már a rétegvastagság egy része is a rendelkezésünkre áll. Igen ám, de nem lehet figyelmen kívül hagyni a grafikát, amit meg kell valósítani. A grafikában alkalmazott vonalvastagságok befolyásolják a nyomóforma vastagságát. A réteg- és vonalvastagság meghatározott arányban állnak. Értelemszerűen a legvékonyabb a mértékadó. Ezért aztán a kész nyomaton a vékony vonalakat sokkal vastagabbnak és domborúbbnak fogjuk érezni, mint a nagyobb felületeket.
Lesznek a nyomatnak olyan részei, amik gyakorlatilag el is vesznek majd a nyomóforma készítés és a nyomás során vagy akár már az előkészítés alatt. Egyrészről a vonal vékonysága már ilyen rétegvastagságnál előhívhatalan, másrészről pedig a szinezékszemcse képes eltömíteni a nyílást részben vagy egészben. Tehát máris láthatjuk, hogy a grafika mennyire befolyásolja a végerdményt.
Ennek a címernek az eredetije, amit az Ügyféltől kaptam, egy igen részletgazdag mű. Ennek jó részét már az előkészítő munka során el kell tüntetni, hiszen előre tudható volt, azok el fognak veszni a későbbiekben.
A szállodai utalvány anyaga papír, azonban a nyomandó oldala matt fóliával laminált. Ez egy igen kellemes tapintású felületet eredményez és a fényes arany nyomat különösen jól mutat rajta. De arról sem szabad megfeledkezni, hogy a két anyag másképp reagál a hőmérséklet és a páratartalom változásaira. Ezért néz ki így a szárítóállványra már kirakott megnyomott, kész utalvány. Ez is felvet egy sor további problémát és összefüggést, ezekkel azonban már nem untatnálak benneteket.
A festék száradási ideje sem elhanyagolandó szempont, mert az 20-24 óra! Ez az a munka, amivel nem lehet rohanni! Nagy példányszám esetén - amikor a szárítópolc kapacitás kevés - ki kell várnunk a száradást és utána folytathatjuk a munkát.